Tuesday, February 10, 2009

kelas ideologi pada petang itu..

Kelas ideology pada petang 25hb itu menyeronokkan bagi saya.Ada marks utk discussion in class and participation marks.

‘Discuss the best ideology for Muslim nation” Assoc.Prof Dr.Abde menulis tajuk di white board.
“You can also create a new ideology and describe why..why your ideology should be accepted..”Dia menambah.

Ahli kumpulan saya yg baru dibentuk rata2 terdiri dari ‘sister’ yg senior, level 4..Saya terasa kerdil di situ..(kerana melihatkan size saya juga)..

Laci kotak fikiran saya mula dibuka dan mencari-cari kembali maklumat-maklumat Political Thought yg masih disimpan dan berbaki dalam kepala saya..Rugi rasanya tidak ‘belajar betul-betul’ ketika mengambil Subjek Political Thought 1 dgn Dr.Daniel , tetapi saya dapat ‘perform’ pada Subjek Political Thought 2,dgn Dr.Aldilla yg saya kasihi.

“Ha,kita nak bagi nama ape ni”..Seorang sister senior itu memulakan perbincangan dan mula mencatat sesuatu.“Ha,ape kate kalau…yada yada..yada..bla..bla...”
“Wea,aku rasa…yada yada yada..bukan ke..”
“Ha,jap jap..aku da ingat.tapi ape perkataan dia dalam English?”
Kami slumber berkomunikasi dgn menggunakan ‘mother tongue language’ kami dalam kelas itu,mujur kerana semuanya Malay , kalau ada foreigner, mau kene speaking..
(ops,bukanforeigner la..”u will insult them” fellow saya pernah menegur..call them, “international student”) owh,ok…international.
……….
“Ok,sister,..”
Sir Abde menjemput utk membentangkan hasil discussion kami.
Ahli kumpulan saya mula saling berpandangan antara satu sama lain.

“Eh,ngko la..”
”Ko la”
“Alaa..ngko jela”..
“ha…”..


Akhirnya saya rasa ‘terkena’ apabila sister di situ memandang saya.
Saya nak tak nak pada mulanya terpakasa akur dan bingkas bangun.

Assalamualaikum, a very good afternoon to Dr.Abde and my fellow frens..” Saya memulakan bicara.ceh.Terketar –ketar juga.Mau tidak.Namun saya tidak perlu malu.
..”From the discussion,we thought that the best ideology..for Muslim nation is..called ‘Khilafahism
“Why?”

Khilafahism is a belief that Islam is superior than other religion therefore Muslim should be the leader in all aspect of human life..science,technology,. Must be in advanced.Keyakinan mula di’grab’ tetapi semua mereka hanya senyap dan memerhatkan dan mungkin juga mempedangarkan kata-kata saya yg tidak lari dari ‘grammatical error’ ini,..namun saya perlu meneruskan pembentangan ini.Keyakinan perlu ditambah.

“It just like ..oh,it is not just like..”saya rasa tersalah menggunakan bahasa dan mempebetulkannya sendiri.
Look at the Nazi ideology,Nazism.They have the sense that they,who are so called Aryan people are superior than other races..therefore they need to spread out their ideology and colonize others..but Hitler has came to power through legal means ,and dun forget that they also killed many Jews..”
Pengetahuan tipis saya ttg ‘The Modern History of Europe’ terutama chapter the ‘rise of dictatorship’ telah saya tambah di situ..

Saya meng’explain’ lagi,..”Khilafahism …it reach at one belief,which is Tauhidic mindset that can unite all Muslim nation” kerana persamaan Aqidah inilah yg menyatukan kita .then, “It uphold the equality to be the leader regardless the gender,skin colour etc…

Tiba-tiba seorang brother mengangkat tangannya dan berkata, “that is feminism, she adopt the Jead Bodin’s ideology”.Saya terkejut dengan interruption seperti itu.Namun saya cuba bertenang dan menjawab,
wait..I still not finish yet…”

“No comment yet,ya brother.Just listen..give her chances”.Sir Abde mengawal suasana kelas.
We belief that women can be the leader…but not the leader of the state…”saya menerangkan. If there are no eligible man ,yes, why not. Women can be a minister but not the Prime Minister.” Saya berusaha untuk menerangkan bagi misperception brother tadi.
I’m not a feminist” saya menambah sebelum menyambung membaca tulisan di testpad,”The decision to appoint a quality leaders is based on Syura system and adopt a quasi-democracy..”.ya,democracy tetapi hanya quasi-democracy kerana adanya sistem Congress.

Last but not least,therefore Muslim should be advance in economy, science and technology,juz like I have mentioned just now..but,doesnot mean by denying the advance of others.” Saya terdiam dan mula mengingati sesuatu,.”Yeah, Syed Muhammad Abduh said, the backwardness of Muslim is because of the abandonment of the Western advance,and Taqlid (blind-following),also,disunity.. ..”

Tugas saya hampir selesai..sedikit lagi..
So,khilafahism is a belief of superiority of Muslim and Muslim should be the leader..
Al Islamu ya’lu..wa laa yu’la a’laih” I think that’s all..Thank you..”


Seluruh ahli kelas memberikan tepukan kuat kepada saya(bukan tepukan gemuruh).
Saya hanya husnuzzun.Mungkin kerana atas percubaan usaha saya,atau dalil yg baru saya bawakan tadi,atau memerli saya dan melabel saya ‘feminist’yg sememangnya sensitive bagi kaum Adam di kelas itu.Sensitif dengan isu perempuan menjadi pemimpin,tetapi mereka seolah-olah enggan memajukan diri, dan membuktikan dan meyakinkan mereka adalah bakal pemimpin contohan! Persetankan.Saya rasa tidak bersalah.

Sir Abde mula memberikan komen.Katanya, kumpulan kami banyak dipengaruhi dgn subjek Islamic Ideology ,yang mana tiada seorang pun dari kami yg pernah mengambil subjek itu sebenarnya.Katanya,”yes,we areMuslim,we are superior,but what happen now is not like that..”Saya khusyu’ mendengar komen beliau sebagai panduan. Yang saya faham dari komennya rata-rata berkisar tentang,untuk menjadi realistic atau berpegang pada Realism ideology..Saya akur dan membenarkan.

Terasa sukar juga untuk mendatangkan sebuah ideology, yang benar-benar dapat memuaskan hati hampir semua pihak.”Islam is not an Ideology”Saya teringat tentang kata-katanya pada hari pertama kelas pada semester ini. Ideology yg diterima ramai dan tidaklari dari kritikan-kritikan.

Saya teringat saya pernah berkata, “sebelum ni,kutuk, Pakcik Marx cakap pasal kelas struggle pun leh jadi glamour”.Namun hakikatnya,ia bukan satu tugas mudah.Saya belum master’ dalam PoliticalThought ini. Masih banyak yg perlu dipelajari.

Dan,jika anda,wahai pembaca,dikenakan soalan yg sama, apakah ideology yg terbaik yg anda rasakan?
..
Saya hanya tertawa apabila salah seorang classmate membentangkan, “…the best ideology called…”Abdeism”..Malah seluruh kelas mentertawakan.
Abdeism..ia di ‘adapt’ dari nama Dr.Abde!

0 comments: