Friday, January 30, 2009

Basic Counselling..

"Sorry sir, i just printed my comfirmation slip"Dia hanya mengangguk dan memberikan isyarat mengambil tempat duduk.

Kelas Basic Conselling saya yg pertama pada hari itu..30 Jan 09.Jumaat,5-7pm.
Tetapi saya tiba pada jam 6 ptg! how dare me!

Alasan...
pada minggu pertama yg sepatutnya bermula, 9hb yg lalu..saya ke Langkawi..
minggu kedua,University tutup due to 'water shortage'..minggu ketiga, saya ada driving class..dan kali ini,saya perlu menghadirkan diri tanpa kompromi..
Ya,perlu....

Pada jam 5.10 petang,saya tiba di ADM LR1..tiada org..
hurm?kelas cancel ke? postponned?

"adui..mati aku..dahla tak kenal sesape.."gerutu sendirian.

Saya meraba-raba beg..handset saya tiada..
"ah,sudah.."

Terasa air muka saya berubah.Saya yg mengalami 'phobia of loosing handset",pantas berfikir..
"Nset kat meja bilik tadi..hurm..kalau kelas mmg xde, baik aku balik bilik,amik nset,..amik buku econs..leh study sket utk quiz..mlm ni ada meeting"

Ketika pulang,jiran bilik saya ,Suhana a.k.a ana menegur, "fara,ko bukan gi kelas ke tadi?""Haah, tapi kelas aku xde org la tadi,dahla x pernah datang"saya menjawab..
"Aku pun tak pernah datang lagi..ha.ha.ha" Jawabnya dgn bangga diiringi gelak besar yg mmg 'very known' di blok saya.
"Cuak dui aku.."saya membalas..
"Cuba ko check kat Comfirmation slip, sbb kadang2 dia tukar venue"dia menambah.
"Ha??tukar venue?"

Seberapa pantas saya ke CC dan print CS saya..Basic Counselling Skills..ADM LR 10.
LR 10????
Saya memecut laju Suzuki V100 saya ,parking,dan mencari LR 10.
Tiada..
Tak mungkin..
Rupanya di wing yg lagi satu..

..err.."Sorry sir,i just print my comfirmation slip
...
semua mata memerhatikan saya sebaik saja melangkah ke kelas..
Kelas Kaunseling saya telah sejam bermula..Ilmu Kaunseling ini perlu dituntut..
dengan harapan..
saya lebih memahami diri sendiri..saya dapat belajar memahami org lain..
Menjadi pendengar yg baik..dan bukan menjadi penyelesai masalah org..tetapi, hanya memberikan pilihan2 jalan penyelesaian..pokoknya di sini..bukan harus ditebang,
tetapi..ia terpulang pada diri individu itu sendiri..

"Ah,berangan lagi lg kelas..fokus2.."(bisik dalam hati)
Lalu saya memandang mulia, 'cikgu' saya, "En.Khairulzain" yg sedang memberikan lecture di hadapan..

Fokus...

0 comments: